17 października 2014

Czy najgorsza prawda jest lepsza od kłamstwa?


Tematem dzisiejszego posta jest prawda i kłamstwo. Ze względu na to, że w ostatnim czasie pisałam wypracowanie właśnie na ten temat, postanowiłam je wam tutaj przedstawić. 


Kiedyś Walter Scott powiedział, że "nawet najgorsza prawda jest lepsza od najlepszego kłamstwa" i może po części miał racje, jednak ja nie do końca się z tym zgadzam. 

W życiu są sytuacje, które niestety zmuszają nas do łgania i pomimo tego "że kłamać nie wolno" uważam, że każda reguła posiada wyjątek. Na przykład weźmy małżeństwo z książki Bolesława Prusa pt. "Kamizelka", która była moją lekturą. Żona okłamuje męża z miłości, próbując w pewien sposób oddalić go od śmierci czyhającej za rogiem. W ten sposób daje mu nadzieje na lepszy dzień i sprawia, że czerpie radość z życia. 
Gdyby jednak zdecydowała się powiedzieć mu prawdę, nie wiadomo co by się stało. Może nie miałby na tyle siły, żeby uporać się z tą informacją i do końca swoich dni się nią zadręczał? Okrucieństwem byłoby odebrać nieuleczanie choremu człowiekowi ostatnie co mu pozostało - wiarę w lepsze jutro.

Wracając do życia codziennego - czy aby na pewno mówienie prawdy jest zawsze najlepszym rozwiązaniem? Wyobraźmy sobie dwie dziewczyny i moment w którym pewna z nich dowiaduje się o zdradach chłopaka swojej przyjaciółki. Utrzymanie tego w tajemnicy może sprawić, że w przyszłości utracji jej zaufanie, a jednocześnie narazi ją na bardziej bolesny sposób dowiedzenia się o zaistniałej sytuacji. Jednak jest także druga strona medalu. Otóż istnieje możliwość, że chłopak sam się do wszystkiego przyzna i wyjaśnią to sobie zanim ktoś między nimi namiesza. 


Niekiedy prawda może dobić drugiego człowieka, sprawić, że z dnia na dzień zmieni się nie do poznania, a także odbierze mu radość życia. Pomimo, że u ludzi cenię sobie szczerość uważam, że czasami prawda potrzebuje kłamstwa i na tym zakończę moją wypowiedź. 



A jak jest z wami? Chętnie poczytam wasze opinie w komentarzach, śmiało możecie się rozpisywać. 

70 komentarzy:

  1. najlepsze w tym wszystkim jest słuchanie kłamstw kiedy zna się prawdę :)

    http://jzabawa11.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. ja także uważam , że lepiej skłamać niż kogoś zranić ..
    zapraszam do obserwacji ♥
    http://madeline-photo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. a ja się zgadzam z tym zdaniem w 100% :) wolałabym wiedzieć czy np. umrę a nie żeby wszyscy w około mnie okłamywali ;)

    klikniesz w link w poście? z góry dzieki :* [ MAŁA x MI ]

    OdpowiedzUsuń
  4. czasem jednak chyba lepiej było by nie ujawniać całej prawdy

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny blog masz obs i kom więc pisz dalej pracuj dalej Pozdrawiam i naprawdę świetny blog

    OdpowiedzUsuń
  6. genialny blog <3
    będę tu wpadać :D

    http://v-eronique.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Wolę usłyszeć najgorszą prawdę niż kłamstwo.:))
    MÓJ BLOG - KLIKNIJ :)

    OdpowiedzUsuń
  8. podzielam twoją opinię, a przy okazji bardzo ładne zdjęcia :)

    skoneczko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam się. Nigdy w życiu jeszcze nie kłamałam. Nie miałam okazji by kłamać. Stawiam na prawdomówność lecz jeśli trzeba to trzeba skłamać i tyle.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajny temat :) Gratuluję :)
    Prawda jest ważna, fundamentem człowieczeństwa, ale racja czasami są sytuacje gdy trzeba niestety skłamać ..
    Kiedyś wpisywało się taki wierszyk do pamiętników: "Prawda to potęga, prawda to Bóg sam, lecz jeśli prawdą masz zabić człowieka to wtedy kłam " W pełni zgadam się z tym ....ale częściej bym stawiała na prawdę :)

    Podoba mi się u ciebie i mam nadzieje, że odwiedzisz także i mnie :)
    http://smartysally.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. ciekawy pomysł na posta :) ładnie to ujełaś :)
    http://gold-cherry-blog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. JA WOLE PRAWDE NAWET TA NAJGORASZA NIZ ZYCIE W KLAMSTWIE I OMAMIE :/
    ZAPRASZAM NA KONKURS WYGRAJ SWETEREK Z OASAP BEDZIE MI MILO JESLI WEZMIESZ UDZIAL
    http://zielonoma.blogspot.it/2014/10/wygraj-jeden-z-3-swetrow.html

    OdpowiedzUsuń
  13. piękne zdjęcia ! maja swój klimat !! :)

    zapraszam do mnie :) nowy post :) zachęcam do komentowania :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zgadzam się! :) Lepiej jest wiedzieć co wszystkim

    martensik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba wolałabym poznać najgorszą prawdę niż kłamstwo.

    Zapraszam serdecznie na mojego bloga,jeśli ci się spodoba, zachęcam do obserwowania i komentowania :))

    http://domi-day.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. super post!


    zapraszam do mnie!
    http://my-live-my-business.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Czasami zdarzy mi się skłamać...
    Piękne zdjęcia tylko umilają czytanie c;;
    Pozdrawiam ♥

    kawaii-lullaby.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Genialna rozprawka :) Ja uważam, że czasami pewne rzeczy lepiej przemilczeć, a kłamstwo w dobrej sprawie jest w porządku :) Ile ludzi, tyle odmiennych zdań :)
    xoxo
    chudabaza.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja jednak wolałabym znać prawdę, niż być okłamywa nawet w dobrej wierze. Lepiej wiedzieć najgorsze, a nie być okłamywanym. Obsewruje :)

    thepaulciak.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  20. Drobne kłamstewka są wpisane w życie każdego człowieka. Nie znam nikogo, kto nigdy nie skłamałby, czasami nawet robimy to w "słusznej" sprawie. To jest trudny temat, najważniejsze to nie zatracić się w kłamstwie.

    www.navylight.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Wiem, że czasem o wiele prościej byłoby usłyszeć miłe kłamstewko, ale nie popieram tego. Moim zdaniem podstawą relacji między ludźmi jest właśnie szczerość, dlatego nie toleruję kłamstwa. Mam przyjaciół w stu procentach szczerych i ja też taka jestem. Świat nie mógłby funkcjonować, kiedy wszyscy by kłamali. Nie ważne czy w słusznej sprawie, czy nie.


    stay-positiveee.blogspot.com


    OdpowiedzUsuń
  22. Hej! Na prawdę mi się tu podoba! Będę częściej wpadać i komentować ♥

    U mnie konkurs, do wygrania post promujący u mnie i u Julyblog!
    Zachęcam do zgłaszania się (klik)

    OdpowiedzUsuń
  23. Każdy czasami kłamie , tłumacząc sobie , że to tylko dla dobra tej innej osoby , ale jeżeli się tak głębiej zastanowić to ta gorsza prawda jest lepsza . Sama ja wolałabym , aby ktoś mi od razu powiedział prawda. Uszanowałabym to , bo kosztuje prawda bardzo dużo , aby tak ją powiedzieć. Jeżeli dowiedziałabym się o czyimś kłamstwie wobec mnie na pewno bym to zapamiętała i nie wiem , czy bym tej osoby nie chciała znać ...

    Jak to strasznie zabrzmiało . Jestem zbyt pozytywna , aby się tak obrazić na kogoś ... ale na pewno nie byłoby tak jak dawniej.

    http://Fidanzataa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. ja myślę, że zawsze powinniśmy mówić prawdę :)
    śliczne zdjęcia
    ps. mogłabyś kliknąć w link na moim blogu? :)

    http://photo-andyou.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. różnie bywa. ;) każdy mówi, że wolałby prawdę i tylko prawdę, a jak przychodzi co do czego, to się okazuje, że jednak lepiej było kłamać. ;) punkt widzenia zależy od punktu siedzenia i pewne sytuacje ciężko rozpatrywać hipotetycznie, bo wtedy zawsze wszyscy chcemy być kryształowo czyści i piękni, a w życiu nie zawsze tak się da. ;)
    pozdrawiam.
    http://poprostumadusia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Każdy człowiek potrafi kłamać. ..Prawda boli, ale powinniśmy nią przekazywać w delikatny sposób.
    Bardzo fajny blog!! :) .
    -------------------------------------------
    Kliknęłabyś w banner sheinside w bocznym pasku,?
    Mój Blog - klik!
    Ja się zrewanżuję tym samym lub obserwacją( jak mi się spodoba twój blog! .
    napisz jak kliknęłaś w banner sheinside w ostatnim poście.! ( sprawdzam ).
    --------------------------------------------------------------

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo fajny blog i zdjęcia są piękne !

    Zapraszam do obserwacji. Dla Ciebie to chwilka, a dla mnie to bardzo dużo znaczy.
    SEE YOU ON VICIRAGE

    http://vicirage.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  28. moim zdaniem najgorsza prawda jest lepsza :)

    ewamaliszewskaoff.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. super zdjęcia! kłamstwo ma zawsze krótkie nogi i prawda tak czy siak wyjdzie na jaw, więc nie widzę sensu owijania w bawełnę, osobiście wolałabym znać bolesną prawdę niż być okłamywana :)

    macdress.blogpsot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. fajne zdjecia!
    jeśli możesz to poklikaj w kliki w poście u mnie!
    http://panmalofel.blogspot.com/2014/10/elegant-rock-supra-magazine.html

    OdpowiedzUsuń
  31. Zgadzam się :) Małe, niewinne kłamstewka są u każdego z nas na porządku dziennym i dopóki nimi nikogo nie krzywdzimy to nie mam nic przeciwko, ale dużymi kłamstwami się brzydzę i w tym wypadku wolę znać tą najgorszą prawdę. Przykład z Kamizelki bardzo trafny, czasem kłamiemy dla dobra drugiej osoby, w słusznej sprawie. Pozdrawiam!

    klaudr.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  32. Wowww... Amazing pics: LOVE it!!! And you have a great blog as well dear: FOLLOW you right now!!! Hope you like/follow my blog too!!! I'll be waiting for you!!!

    *Keep in touch ;)
    ABSOkisses!!! Fanny J. ABSOmarilyn

    Google+ | Facebook | Instagram | Twitter | Bloglovin'

    OdpowiedzUsuń
  33. Oczywiście się z Tobą zgadzam - każda reguła ma swój wyjątek czyli tak jak przytoczyłaś przykład z książki "Kamizelka". Myślę, że w takich wypadkach jest to uzasadnione. Aczkolwiek przeważnie raczej lepsza jest prawda. Chociaż jeśli jest jakaś sytuacja, że czegoś złego albo nieprzyjemnego nie muszę wiedzieć to wolałabym po prostu tego nie wiedzieć. Mówią "im mniej wiesz tym lepiej śpisz" :) Widzę, że często mnie odwiedzasz, dzięki bardzo! Ja z całą pewnością też będę zaglądać tu częściej :)
    www.camesss.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo podoba mi się pierwsze zdjęcie :) jest takie zwykłe, a ma coś w sobie :)
    http://thediize.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  35. ja również się z Toba zgadzam!
    ps. IDEALNYY BLOG!
    kckckkc
    OBSERWUJĘ!! <333
    kochaaam i pozdrawiaaam ;*

    http://sylwiaa3.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  36. ja cenie sobie szczerość i wole prawde od kłamstwa :3
    Obserwujemy? Zaobserwuj i poinformuj o tym u mnie a na 100% się odwdzięczę
    Poklikałabyś w link Sheinside w poście ? Z góry dziękuję <3
    stay-possitive.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  37. Ja zawsze wybieram prawdę i jestem ze wszystkimi szczera. Jeżeli kogoś szanuję to nigdy go nie okłamię. Nie lubię bawić się w słodkie słówka, wolę najgorszą prawdę. Mimo, że przez moją szczerość było kilka kłótni z przyjaciółmi to jednak zawsze doceniali to, że ich nie okłamałam. I tak prawda zawsze wyjdzie na jaw ;)
    pusta-szklanka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  38. Zgadzam się z tobą, każdy z nas kiedyś kłamał, albo kłamie, jednak prawda jest o niebo lepsza.

    xoxo,
    famelle.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  39. Gdyby moja przyjaciółka zataiła przede mną takie rzeczy to nie chciałabym jej więcej widzieć. Powinna zaszantażować faceta że jeśli on mi nie powie to ona sama to zrobi i tak też powinna uczynić.

    http://zakochanawpasji.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  40. Też robiłam o tym post niedawno ; D

    bajeerancko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  41. Uwielbiam Twojego bloga <3 Jesteś mega pozytywną osobą i właśnie takie osoby powinny prowadzić bloga !
    http://asmileeforhappiness.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  42. Bardzo fajny post, dobrze się Ciebie czyta :) Ja uważam, że szczerość to podstawa dobrej relacji i tego powinniśmy się trzymać.
    http://obiektywyciastkaipocztowki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  43. cudowne zdjęcia :)
    zapraszam do mnie :*

    OdpowiedzUsuń
  44. Moim zdaniem czasami nawet najbardziej szczere zdanie może jednak kogoś bardzo zranić, więc w niektórych sytuacjach warto zachować opinię dla siebie. Kłamstwo również nie zawsze jest dobre, ale czasami może być to jakieś rozwiązanie :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie,
    www.megmyfashion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  45. Super zdiecje co powiesz na obserwacje za obserwacje tojaasia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  46. Zgadzam sie z tobą w 100%
    Swietnie to napisałaś :)
    Klikniesz w linki Sheinside u mnie?
    Proszę o klik w linki w tym poście

    OdpowiedzUsuń
  47. Nienawidzę gdy ktoś okłamuje mnie w poważnych sprawach moim zdaniem lepiej znać prawde :)

    Zerknij http://maadeleinefashion.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  48. Bardzo podoba mi się post :)
    W wolnym czasie zapraszam do siebie i jeśli blog przypadnie Ci do gustu byłoby mi miło gdybyś zaobserwowała :)
    http://justine-juustine.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  49. Zgadzam się z tobą ja osobiście cenię sobie bardzo szczerość ale kłamstwo w dobrej sprawie uważam że nie jest złe
    Fajny pomysł na posta :) zapraszam,serdecznie do mnie http://nicole-500.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  50. Kocham Twojego bloga i to jak Go prowadzisz ♥ Mogę czytać Twojego posta setki razy, a i tak nadal będzie on tak samo ciekawy. Życzę Ci wiele osiągnięć i sukcesów z tym blogiem. Mam nadzieję, że będziesz jak najdłużej pisać!
    Może w kolejnym poście dodaj diy, sposoby na nudę lub przemyślenie? Chętnie bym przeczytała takie posty na Twoim blogu.

    Pozdrawiam :)

    Mój Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  51. ale śliczny design :D

    Może wspólna obserwacja? Daj znać u mnie:
    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  52. Moim zdaniem czasami lepiej sklamac niz powiedziec straszna prawde
    http://teenluxy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  53. Według mnie nawet najgorsza prawda jest lepsza od kłamstwa. Nie mówie, że czasem nie skłamię :(

    http://modna-muffinka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  54. Śliczne zdjęcia <3
    .
    .
    A u mnie giveaway z firmy choise.com
    Co powiesz na obs za obs ?
    Czekam na odp. u mnie ;
    Chcesz zrobić post promujący u mnie a ja u ciebie pisz do mnie w komentarzu :)
    ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ http://sawanowska.blogspot.com''>♥♥ ♥ ♥

    OdpowiedzUsuń
  55. czasami niestety lepsze jest kłamstwo,
    ale myślę, że to zależy od sytuacji ;)

    ZAPRASZAM DO MNIE:
    BURGUNDYCHOCOLATE.BLOGSPOT.COM - KLIK !

    OdpowiedzUsuń
  56. Ja wolałabym usłyszeć najgorszą prawdę niz kłamstwo ,ale czasami można się zastanowić troche bo można prawdą skrzywdzić kogoś :D

    OdpowiedzUsuń
  57. lepiej powiedziec prawde od razu. predziej czy pozniej wyjdzie na jaw.

    http://withmyownfeather.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  58. zalezy w jakiej sprawie..
    mam prośbę kliknęłabyś mi w linki ? z góry bardzo dziękuję :) http://woman-with-class.blogspot.com/2014/10/must-have-jesienzima.html pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  59. Świetny post i bardzo ładne zdjęcia. Wejdziesz na naszego bloga i poklikasz w linki od ubrań? To dla nas bardzo ważne.
    ---------------------------------------------------
    http://susan-and-olivia.blogspot.com/2014/10/sheinside.html

    OdpowiedzUsuń
  60. Fajny blog! <3
    Zapraszam do mnie:
    http://cherrycherrycher.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  61. Zalezy jakie to jest kłamstwo, bo czasami lepiej nie powiedziec i się nie martwić ze ktos dostanie zawału jak usłyszy prawdę , ale jeśłi chodzi o inne przypadki to lepiej nie kłamać :)

    Zapraszam do mnie, będzie mi bardzo miło jak skomentujesz lub zaobserwujesz jak Ci się spodoba :)
    http://kwiatowy-urok.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  62. To wszystko zależy od sytuacji, czasem lepiej po prostu się nie odzywać.

    http://patrz-w-gore.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  63. Kurcze, po tym poście mam dylemat. Świetnie uzasadniłaś dlaczego czasami lepiej skłamać na podstawie lektury. Może rzeczywiście masz rację, może czasami lepiej skłamać niż powiedzieć najokrutniejszą prawdę. Muszę się jeszcze zastanowić :D. Pozdrawiam.

    Obserwacja za obserwację? Jeśli tak, to zacznij i napisz u mnie pod ostatnim postem, że już obserwujesz :) Ja zrobię to samo.

    recenzje-aplikacji-android.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  64. Moim zdaniem lepsza jest najgorsza prawda niż kłamstwo . Po co okłamywać kogoś w końcu prawda i tak wyjdzie na jaw , kłamstwo ma krótkie nogi jak to się mówi .
    zapraszam http://justsayhei.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  65. Super blog
    Bardzo mi się podoba
    Fajnie go prowadzisz
    I z wielką chęcią cię zaobserwuję :)
    Będę wpadać tu często ;)

    OdpowiedzUsuń

★ Każdy nowy obserwator/komentarz motywuje mnie do dalszej pracy
★ Zostaw link do swojego bloga a postaram się zajrzeć
★ Weryfikacja obrazkowa wyłączona
★ Nie bawię się w "obserwacja = obserwacja", jeżeli mój blog ci się podoba to zaobserwuj, jeżeli twój mi się spodoba zrobię to samo
★ Jeżeli chcesz napisać tylko coś w rodzaju "fajny blog, wpadnij do mnie" to sobie daruj

Zaula, 2017